Genetik och Avelst
Jag sitter under ett berg av studieuppgifter denna söndag då höstens intensiva kurser har resulterat i en del inlämningar av grupparbeten som nu behöver kompletteras. Dessutom har jag mer att ta tag i sedan "Trixi veckan" då jag var i Skåne och missade en hel del av den praktiska statestik kursen. Kursen vi läser nu är "Genetik och avelsarbete" Vilket är super intressant, men tyvärr komprimerad och placerad även över jul detta läs år. Vi förväntas därmed att göra en hel del hemuppgifter även under SLU annars rekommenderande jullov. Så det är väl bara att bita i det sura äpplet, ta sig i kragen och försöka kämpa vidare.
På tal om kursen, så fick jag iden om att räkna ut Mistys inavelsgrad (om hon nu hade en sådan) för att veta till eventuell framtida partner. Vi hade under dagen fått räkna på detta i ett exempel där djuret i fråga hade föräldrar med en gemensam anfader i ledet, en relativt enkel uppgift med hjälp av en formel. Men när jag började titta på Mistys Stam, kände jag direkt att jag taggigt mig vatten över huvudet.. Samtidigt som jag fick en helt annan förståelse och inblick i hur aveln egentligen ser ut.
Avel är ett ständigt återkommande ämne inom programmet och ofta har vi diskussioner om avelns alla sjukdomar och negativa konsekvenser för våra djurs välfärd. Men jag tror aldrig jag greppat hur det verkligen ser ut. Förrän nu! När jag tittat på Mistys stam. Om min lilla hästs bakgrund ser ut så här, och hon tillhör ändå en frisk ras utan i nuläget några uppmärksamma avelsrelaterade sjukdomar.. Hur ser då inte alla dessa sönderavlade hundrasers stam ut?
Nu är jag medveten om att detta ser väldigt plottrigt ut och dessutom är suddigt då jag fottat med mobilen. Men det är inte själva namnen ni behöver se utan färgerna. Ner till ser ni Mistys mammas härstamning, Editions Miss Daze och upptill hennes far, Fjordglimt Sir Thomson. Färgen blå t.ex representerar en specifik hingst som ni ser återkommer på fyra olika platser i leden. En "röd" hingst återkommer på fem olika platser och så här fortsätter det.
Ännu har jag bara antecknat sex fulla led bakåt, men ännu mer spännande blir det när man går längre bak till led tio-tolv. Bland annat hittade jag följande om den mörklila hingsten:
Jag tog med mitt levande exempel till föreläsningen i fredags, klassen reaktion var presis som min egen (ganska chockade) och enligt föreläsaren skulle detta inte vara så enklt att räkna på för hand. Däremot skulle hon ta reda på ett program som kunde göra det åt mig. Såå, jag återkommer med den där kvoten ;) Sen gäller det "bara" att i framtiden att göra det samma men eventuella partners, haha...
Hur reagerar ni på detta?